کد مطلب:172814 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

حق محوری
یكی از ابعاد ایمان و جامعه اسلامی «حق محوری » و «خدا محوری » است . این حق محوری باعث می شود كه خط قرمزهایی برای رفتار و سلوك هر فرد ایجاد شود و هر فرد در حیطه عمل خود، با توجه به حقوق خداوند و جامعه تصمیم گیری كند.

یكی از مشكلاتی كه امروزه گریبان گیر غرب و تفكر سكولار و دین گریز شده است ، مسئله پوچی جهان و نیز طغیان و یا سرگردانی در جامعه است ، مثل همان مفهوم «از خود بیگانگی » الینیشن ماركس یا دیگر جامعه شناسان . ولی اگر فردی به خداوند و تكالیف خود در برابر او معتقد باشد، نه تنها دچار طغیان و سرگردانی نمی شود، بلكه زندگی هدف داری همراه با خشوع در برابر خداوند، خواهد داشت .

همه این ویژگی ها و نیز مردم سالاری ، قانون گرایی و. . . در اسلام و جامعه اسلامی وجود دارد و در مدینة النبی نیز با سعی و كوشش پیامبر اكرم و یارانش تا حدودی اجرا شد. اگر سیر جامعه اسلامی نبوی ، تداوم می یافت و تا مهدی موعود، هر كدام ازائمه معصوم (ع) ، جامعه و حكومت اسلامی را اداره می كردند، چنین جامعه ای را تجلی بخشیده و جهان مادی را پر از عدل و داد، معنویت و عقلانیت می كردند.

اما متأسفانه سیر خلافت و حكومت اسلامی ، منحرف شد و با این كه علی (ع) - درزمان حكومتش - با تمام وجود سعی داشت ، این انحراف ها را جبران كند، اما دولتش دوام نیافت و چون مردم نیز به طور كامل آمادگی نداشتند، حكومت علوی تداوم نیافت و شخصی چون معاویه به خلافت اسلامی رسید، كه برداشت او از اسلام و شیوه و ایده های او كاملاً بااسلام واقعی در تضاد بود. البته باید توجه كرد كه امیر مؤمنان و سلوك سیاسی اجتماعی اش ، در تاریخ ماندگار است و الگوی حكومت عدل علوی فرا روی مسلمین جهان باقی ماند.